2011. február 5., szombat

Doris Lessing: A fű dalol

Első mondatok: "Különtudósítónk jelenti: Richard Turner Ngesi körzetbeli gazdálkodó feleségét Mary Turnert meggyilkolva találták tegnap majorságuk tornácán. Az őrizetbe vett háziszolga beismerő vallomást tett. Tettének okát nem árulta el. Úgy vélik, hogy értéktárgyakat keresett."

Ezzel a könyvvel és írónővel nem találkoztam egészen 2007-ig, amikor Nobel-díjat kapott. Szerintem vagyunk így ezzel egy páran, amúgy 1950-es kiadású. Nem volt rossz könyv, bár kicsit nehezen indult, igaz utána sem volt egy sodró lendületű. Először kezdődött a főszereplő halálának újsághírével, aztán pedig elkezdődött maga a történet, eljutva a végkifejletig. Ahol is meg kellett volna tudnunk, hogy miért is gyilkolta meg Moses a háziszolga Maryt, de szerintem ez mindenkinek a fantáziájára van bízva. Ahogyan az is, hogy volt-e köztük testi, esetleg szerelmi kapcsolat, vagy nem. Maryt feleségül véve Dick Turner is főszereplővé válik, kettőjükről, a farmon való küzdelmükről, az afrikai háziszolgálkról, benszülöttekről és fehérekről szól a könyv. Végigkísérjük Mary életét a farmra kerülésétől a haláláig. Nem találta a helyét a farmon, gyűlölte, nem volt igazi kapcsolata sem a férjével, se mással, nem volt tennivalója, szép lassan ebbe beleőrült. Aztán jött egy sokadik benszülött szolga, akivel különös kapcsolatba került, igazán nem lehet eldönteni milyen közel és milyen minőségben, de ez a szolga Moses megöli őt, Mary ezt már előre tudja és várja, megadóan fogadja és tulajdonképpen már más végét el sem tudtam képzelni a történetnek.
Azt sosem tudjuk meg, hogy miért ölte meg Moses az asszonyát, könyörületből, sajnálatból, féltékenységből, esetleg bosszúból.

Tiszta, érthető a történet, nincs benne semmi különös izgalom és kitérő, esetleg csavar, az írónő stílusa is élvezetes, olvastatta magát a könyv, hamar végeztem vele. Sokszor úgy éreztem, mintha én is ott lennék a farmon, annyira érzékletesen írta le a forróságot, a koszt, a legyeket. Ennek ellenére nagy érzelmeket nem mozdított meg bennem, a "tetszett" címkét azért megkapja.:) 7/10

Nincsenek megjegyzések: